Het boek

Dit boek vertelt het ongelooflijke verhaal van ram­pondernemer Frank Krake nadat hij als dertiger directeur wordt van de kwakkelende tuinmeubelfabrikant Unimeta. Bij zijn ambitieuze pogingen het bedrijf succesvol te maken, wordt hij voortdurend getroffen door tegenslag: de vuurwerkramp vernietigt de hele voorraad, 9/11 haalt een streep door het Amerikaanse avontuur en failliete leveranciers brengen het bedrijf aan de rand van de afgrond. Ook intern krijgt Frank het te verduren als zijn Engelse verkoper op tragische wijze overlijdt, een mannelijke werknemer zich laat ombouwen tot vrouw en twee collega’s het met elkaar aan de stok krijgen. En ondertussen voert de bank de druk steeds verder op.

Dat één man de dupe kan zijn van zoveel rampspoed lijkt onwaarschijnlijk. Toch is De ramp­ondernemer een waargebeurd verhaal, een verhaal over veerkracht en doorzettingsvermogen. Want Frank weet niet van opgeven. Keer op keer lukt het hem met soms buitenaardse inspanning het bedrijf van de ondergang te redden – tot na vele jaren alsnog het onvermijdelijke gebeurt. Ook dan is Frank echter nog niet verslagen. Nog één keer haalt hij alles uit de kast…

Rick van der Ploeg:

"Boeiend, leerzaam en soms hilarisch … en het leest als een trein"

Lezen & kopen

De rampondernemer is te koop in alle (online) boekhandels, waaronder bol.com. Wilt u alvast een voorproefje, klik dan op het boek hieronder om de proloog te lezen:

In de media

Deze activiteiten staan gepland ter promotie van De rampondernemer:

Datum Wat
5 november "Zakendoen met" op BNR Beluister hier (vanaf 39:55)
5 november "En dan nog even dit" op RTV Oost Bekijk hier
13 november Artikel in dagblad Metro Lees hier
13-14 november Business meets Twente
18 november Officiële boekpresentatie @ Rabotheater in Hengelo Bekijk impressie hier
26 november KanaalZ.be interview Bekijk hier
26 november TwenteFM Beluister hier
5 december Interview Radio Hengelo TV Beluister hier
27/12 - 03/01 TwenteTour Bekijk de flyers hier
28 december Interview Omroep Almelo Beluister hier
Februari 2014 Recensie Managementboek.nl Magazine Lees hier
10 februari 2014 BNR Businessclub | Festival of Failures Bekijk hier
28 februari 2014 Interview Sprout.nl Bekijk hier
2 maart 2014 Stand van zaken / RTV Oost Bekijk hier
19 maart 2014 Politiek Cafe Nieuwegein Bekijk hier
maart/april 2014 Interview met Brookz, magazine voor professionele ondernemers Lees hier
april 2014 Interview met NUzakelijk.nl Lees hier
2 juli 2014 Artikel in BoekbBlad Lees hier
augustus 2014 Recensie in DeMetaal.nl Lees hier
augustus 2014 Interview Junior Chamber International Lees hier
27 september 2014 Interview Het Financieele Dagblad, door Charlotte van Drimmelen en Maarten Noordijk (fotograaf). Lees hier

Op bezoek bij oud-burgemeester Mans van Enschede

Op bezoek bij Minister van Economische Zaken Henk Kamp

Het boek aangeboden aan oud-vicepresident Al Gore

Jort Kelder:

"Een uiterst inspirerend, geestig en goed opgebouwd verhaal. Die Krake is me d’r een!"

De auteur

 

Na zijn studie (HEAO-CE) is Frank Krake in 1989 zijn carrière begonnen als inkoper bij Wehkamp in Zwolle. In 1994 besluit hij de andere kant van de tafel op te zoeken als commercieel directeur bij Unimeta BV. Een fabrikant van tuinmeubilair met 300 FTE’s en een fabriek zo groot als drie voetbalvelden aan de rand van het centrum van Enschede.

Daar werkt hij zich op tot directeur/eigenaar, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Vele rampen worden overleefd; van vuurwerkramp tot SARS en van 9/11 tot het faillissement van een toeleverancier. Daarbij spelen de (financiële) avonturen met diverse banken een belangrijke rol.

En als Unimeta dan in 2005 zelf failliet gaat, zit hij zonder werk of uitkering thuis. Maar Krake recht zijn rug en start een kop-staart bedrijf in tuinmeubelen genaamd Bukatchi BV. Dit bedrijf bouwt hij uit van 4 naar bijna 20 medewerkers en een omzet van meer dan 10 miljoen Euro en vestigingen in Hengelo, QingXi (China) en Cirebon (Indonesië). Waarna hij in april 2012 het bedrijf succesvol verkoopt aan een professionele participatiemaatschappij, in combinatie met een ervaren buy-in manager.

Onderdeel van de verkooptransactie is ook het succesvolle TiTaTuinmeubelen.nl. Met dit nieuw opgezette bedrijf verrast hij in augustus 2011 voetbalminnend Nederland als hoofdsponsor van De Graafschap. En waar mediacircus speelt zich af rond deze opvallende naam en vele uitzendingen op TV zijn het gevolg. Hiermee brengt Krake zijn hieronder genoemde studie in de praktijk; Successful brandmanagement in SME's.

In die tussenliggende jaren heeft hij namelijk zijn parttime studie Master of Marketing Strategy aan de Rijks Universiteit Groningen met een wetenschappelijke publicatie afgerond. In 2005 verschijnt zijn artikel in het vooraanstaande Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift “Journal of Product & Brand Management”, waarvoor hij een Award voor het beste artikel van dat jaar ontvangt.


Layar

Dit boek heeft meer te bieden dan de tekst op de pagina’s en de illustraties in het kleurkatern. Het boek bevat verborgen bonusmateriaal, zoals archieffoto’s of videofilmpjes. Deze extra’s zijn toegankelijk dankzij een slimme techniek die Layar wordt genoemd.

Het werkt simpel: installeer de gratis Layar-app uit de App Store of Google Play op uw smartphone of tablet. Start de app en houd uw smartphone of tablet boven de afbeelding in het kleurkatern zodat de afbeelding in het schermpje van uw smartphone of tablet verschijnt. Tik op het scherm zodat de app de afbeelding gaat scannen. Er verschijnen een of meer elementen in beeld waarmee u bijvoorbeeld extra foto’s kunt bekijken of een filmpje kunt starten. Daardoor komt het verhaal ook echt tot leven!

Wilt u een live demonstratie zien? Bekijk dan het fragment hieronder uit het programma En dan nog even dit van RTV Oost: