9 april 2013,
 Off

De moderne organisatievorm

Vroeger, in die goede oude tijd, toen deed je alles zelf.

Je bedacht een nieuw product met een compleet creatief team, ontwikkelde het uit totdat het technisch helemaal volmaakt was. Dan startte je de eerste pre-productierun. Parallel daaraan begon je met het verkoopapparaat aan de uitrol van datgene wat de marketingafdeling voor je had bedacht. En als dan de hele fabriek uiteindelijk op volle toeren draaide, hadden je eigen chauffeurs de handen vol aan de distributie, die je natuurlijk ook in eigen beheer had. Tenslotte zaten de dames van de after-sales afdeling achter de telefoon om snel en correct alle vragen en verzoeken af te handelen. Met die driehonderd mensen had je een prachtig bedrijf, dacht je.

En als je eigen boekhoudafdeling je dan de resultaten van die maand presenteerde, schrok je je een rotberoerte.
Want het is bijna niet meer van deze tijd. Alles zelf willen doen. Je kunt immers niet overal goed in zijn. Anderen zijn altijd op bepaalde specialismen beter, of efficiënter, zegt men. Die vrachtwagens van de logistieke dienstverleners zijn toch net beter en logischer beladen, waardoor de concurrent goedkoper kan distribueren. De dames van de after-sales zitten grote delen van de dag zakdoekjes te knopen omdat er geen telefoon rinkelt. En als er echt iets aan de hand is met een product, wordt er zo intensief gebeld door consumenten, dat de telefooncentrale het begeeft.

En het ergste is je productieapparaat. Heb je eindelijk alle machines in huis voor de complete houtbewerking van je meubelen, gaat de trend over op kunststof. Zit je met je investering van vele tonnen.

Het zal je gebeuren. En je bent er niet de eerste en enige mee. Het is schering en inslag.
Nee, in deze moderne tijd is flexibilisering het motto. Snel kunnen reageren, in een mum van tijd kunnen inhuren en af kunnen stoten. Capaciteit bijhuren waar nodig. Agenten die op commissiebasis verkopen in plaats van eigen verkopers. Magazijn ruimte en distributie inhuren. Voor je laten produceren in plaats van zelf een fabriek runnen, met de constante zorg dat die efficiënt gevuld dient te zijn. Dat is de bedrijfsvorm anno 2013.

En daar heb je jouw business partners hard voor nodig. En zij jou.

Maar jouw concurrenten doen precies hetzelfde. Jullie producten lijken op elkaar en die ingehuurde agenten trekken nadat ze jouw producten hebben gepresenteerd bij een potentiele klant, de catalogus van je naaste concurrent uit de tas. Jouw producten worden te laat geproduceerd door jouw productiepartner in China, omdat je concurrent een dubbeltje meer betaald. En die dames op de aftersales-afdeling snappen het verschil niet tussen een scheerapparaat en een fohn. En als klap op de vuurpijl is de ingehuurde chauffeur een onbeschofte vlerk die de zorgvuldig opgebouwde goede naam van jouw bedrijf besmeurt.

Zie hier het dilemma voor de hedendaagse ondernemer. Business partners zijn hot. Business partners zijn een constant thema in de dagelijkse discussies met de accountant, met de bank en het gebruiken van business partners wordt veel besproken binnen je business club en in de skybox van je favoriete club.

Maar alleen jijzelf kunt bepalen waar ze echt een toegevoegde waarde hebben. In welke situatie je iets wel of niet iets uitbesteed, wanneer het noodzakelijk is een alliantie aan te gaan of waar je op eigen kracht moet varen. Een duivels dilemma waar het gezonde verstand samen met het buikgevoel de succesvolle van de minder succesvolle ondernemer onderscheidt.
Je zou kunnen stellen dat indien de risico’s groot zijn en flexibiliteit gewenst is, dat juist in die gevallen een business partner uitkomst biedt. Zodat je zelf flexibel blijft en iedere gewenste richting op kunt reageren.

Veel wijsheid gewenst!

Comments are closed.